Petaling Jaya, Selangor

2021

PROJEK SOLUSI 1

HURAIAN PROJEK​

Projek penyelesaian untuk penduduk kampung di Desa Menteri Blok 4, Petaling Jaya ini bertujuan untuk membantu komuniti B40, ibu tunggal dan penganggur dalam mengembangkan ilmu melalui program keusahawanan Pemerkasaan Ekonomi Wanita yang memfokuskan kepada katering makanan sebagai perniagaan teras.

Kumpulan ini akan menjadi komuniti pertama usahawan komuniti. Semasa dibangunkan sebagai usahawan, mereka akan membantu mewujudkan platform ini dan tempat aktiviti fizikal di mana komuniti baru usahawan berpotensi dari Petaling Jaya boleh dilatih.

Projek penyelesaian yang dibiayai oleh APPGM-SDG membuka peluang kepada komuniti B40 untuk melibatkan diri dalam program keusahawanan terutamanya dalam perniagaan katering makanan. Ini kemudiannya akan berkembang kepada perniagaan berkaitan lain yang melibatkan perdagangan dan pengurusan acara.

Projek ini memberi manfaat kepada komuniti B40, ibu tunggal, usahawan perniagaan kecil dan lain-lain yang tidak mendapat pekerjaan. Penyedia penyelesaian projek ini ialah Persatuan Penduduk Petaling Jaya 2017 (MYPJ). Tempoh projek adalah lima (5) bulan dari Julai hingga November dengan peruntukan RM40,000.00.

SDG utama yang terjejas melalui projek penyelesaian ini ialah SDG1: Tiada kemiskinan, SDG2: Sifar kelaparan, SDG8: Kerja yang baik dan SDG10: Mengurangkan ketidaksamaan.

PROJEK SOLUSI 2

projek solusi 2

huraian projek

Projek penyelesaian untuk kanak-kanak di PPR Lembah Subang 1, Jalan PJU 1A/44, 47301 Petaling Jaya, Selangor bertujuan menyokong latihan pendidikan khususnya untuk keluarga berpendapatan rendah.

Program-program ini memberi tumpuan dalam meningkatkan tahap literasi dan numerasi asas serta menyemai keseronokan pembelajaran di kalangan pelajar. Projek bersama Kesepaduan Sosial juga bertujuan untuk dijalankan serentak untuk menggalakkan perpaduan dan keharmonian komuniti di kalangan pelajar. Program pendidikan untuk 215 pelajar PPR Lembah Subang direka untuk meningkatkan kemahiran asas membaca dan numerasi pelajar di samping menyemai semangat untuk belajar.

Organisasi yang terlibat dalam projek ini bertujuan untuk menjalankan kelas secara bebas dan berterusan, supaya mereka dapat melihat peningkatan dalam tahap literasi dan numerasi di kalangan peserta.

Projek ini memberi manfaat kepada 215 kanak-kanak daripada keluarga berpendapatan rendah. Aktiviti projek memberi tumpuan kepada tahap literasi dan numerasi asas.

Penyedia penyelesaian projek ini ialah Yayasan Generasi Gemilang dengan kerjasama Stop for the One dan Yayasan Amal ASAS. Tempoh projek adalah lima (5) bulan dari Ogos hingga Disember dengan peruntukan RM40,000.00.

PROJEK SOLUSI 3

huraian projek

Projek penyelesaian yang dibiayai oleh APPGM-SDG untuk komuniti Parlimen Petaling Jaya bertujuan untuk mengukuhkan kepimpinan tempatan dan mewujudkan platform yang kukuh untuk penglibatan berkesan dengan agensi tempatan untuk melaksanakan isu tempatan yang tertumpu terutamanya kepada dua bidang iaitu perumahan kos rendah dan PPR dan kebajikan sosial.

Objektif projek ini adalah untuk menganjurkan dialog komuniti yang melibatkan wakil parlimen, pihak berkuasa tempatan dan agensi kerajaan negeri bagi mengenal pasti isu penyampaian utama bagi perumahan dan kebajikan.

Sebagai tambahan, dialog antara agensi dengan agensi kerajaan tempatan yang penting akan dianjurkan untuk menangani isu khusus yang dikenal pasti dalam dialog komuniti. Objektif ketiga ialah mengadakan sesi dialog dengan wakil parlimen untuk membincangkan penyelesaian dan cara ke hadapan untuk menangani langkah ke hadapan sebagai pelan tindakan.

Aktiviti yang dicadangkan dalam projek ini meliputi beberapa sesi susulan pelan tindakan.

Projek ini adalah untuk memberi manfaat kepada pemimpin masyarakat, pegawai agensi kerajaan tempatan dan persatuan / RT penduduk di Petaling Jaya. Penyedia penyelesaian projek ini ialah Pertubuhan Pembangunan Komuniti dan Pembelajaran Berterusan. Tempoh projek adalah lima (5) bulan dari Ogos hingga Disember dengan peruntukan RM20,000.00.

PROJEK SOLUSI 4

huraian projek

Pandemik Covid-19 yang berlaku di negara kita menimbulkan pelbagai cabaran dan isu kepada masyarakat khususnya kepada petugas barisan hadapan. Projek penyelesaian yang dibiayai oleh APPGM-SDG memperkenalkan Kit Alat Garis Panduan Pengurusan Krisis Virus Kebangsaan sebagai sistem tindak balas pengurusan krisis virus bersepadu pertama di seluruh negara.

Projek penyelesaian untuk komuniti di Petaling Jaya bertujuan mewujudkan panduan pertama yang boleh digunakan sebagai sistem rujukan bersepadu di seluruh negara untuk pengurusan krisis virus. Bagi menambah baik perkhidmatan holistik yang disediakan oleh pihak berkaitan, miskomunikasi boleh dicegah dengan membina dan meningkatkan hubungan dan kerjasama dalam pelbagai pihak berkepentingan, barisan hadapan dan komuniti kerana penglibatan besar daripada pelbagai pihak.

Projek ini adalah untuk memberi manfaat kepada petugas barisan hadapan; iaitu: Agensi kerajaan, agensi bukan kerajaan, pemimpin masyarakat, pelajar dan guru di institusi pendidikan di Petaling Jaya. Aktiviti projek termasuk pengumpulan data, menggunakan platform dalam talian dengan mendigitalkan panduan, dan akhirnya pengedaran kepada komuniti di Petaling Jaya. Penyedia penyelesaian projek ini ialah PPR Petaling Jaya. Tempoh projek adalah lima (5) bulan dari Ogos hingga Disember 2020 dengan peruntukan RM20,000.00.

PROJEK SOLUSI 5

huraian projek

Projek solusi di kawasan pilihan raya Persekutuan P105 Petaling Jaya bertujuan meningkatkan celik huruf dalam kalangan pelajar rendah dan menengah serta menghapuskan kesukaran dan jurang pendidikan.

Matlamat projek ini adalah untuk menyediakan pendidikan percuma, saksama dan berkualiti bagi meningkatkan literasi pelajar rendah dan menengah di Petaling Jaya. Seterusnya adalah untuk menghapuskan kesukaran dan perbezaan dalam pendidikan untuk memastikan pelajar di Petaling Jaya mempunyai akses yang sama kepada semua peringkat pendidikan dan untuk mencapai tahap celik huruf yang memuaskan. Matlamat terakhir untuk projek ini adalah untuk memperkasa dan menggalakkan keterangkuman sosial dan ekonomi masyarakat, tanpa mengira kaum, agama, status ekonomi sosial atau jantina.

Aktiviti projek ini termasuk memulakan kelas untuk Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia, penilaian ujian pra untuk memantau keupayaan pelajar membaca, menulis dan bertutur dalam Bahasa Inggeris atau Bahasa, latihan untuk guru sukarela, penilaian pasca ujian sehingga pengambilan pelajar dan sukarelawan untuk kumpulan kedua.

Dengan penubuhan kelas tuisyen, kanak-kanak daripada komuniti B40 boleh mendapat pendidikan percuma yang membawa kepada hasil pembelajaran yang relevan dan berkesan. Projek solusi yang dibiayai oleh APPGM-SDG juga akan memperkasa dan menggalakkan kemasukan sosial, ekonomi dan politik semua.

Penyedia solusi projek ini ialah PERSATUAN KOMUNITI MAMPAN PETALING JAYA (PKMPJ) @ Persatuan Penggerak Rakyat Petaling Jaya. Tempoh projek adalah lima (5) bulan dengan peruntukan RM25,000.00.

SDG utama yang memberi impak melalui projek solusi ini ialah Matlamat 4 – Pendidikan Berkualiti dan Matlamat 10 – Ketaksamaan Berkurangan.

PROJEK SOLUSI 6

PROJEK SOLUSI 2

huraian projek

Pandemik Covid-19 telah memberi kesan besar kepada ekonomi Malaysia. Antaranya, terdapat ramai orang yang kehilangan sumber pendapatan tetap untuk menyara keluarga. Pejabat MP P105 Petaling Jaya juga mendapati terdapat ramai wanita terutamanya suri rumah yang memulakan perniagaan dari rumah untuk membantu suami bagi menyara keluarga.

Sehubungan itu, projek solusi yang dibiayai oleh APPGM mengambil inisiatif memperkenalkan mengenai penjualan produk mudah dan stabil untuk golongan terjejas khususnya wanita dari B40 sekitar Petaling Jaya.

Peserta akan dibekalkan dengan latihan kemahiran dan pembangunan diri seperti Latihan Pemasaran Facebook, Latihan Pengurusan Kewangan, Latihan Cara Memulakan Perniagaan dari Rumah dan sebagainya untuk membantu mereka mempunyai kebolehan untuk berdiri sendiri bagi mengembangkan perniagaan mereka.

Di akhir projek ini, setiap wanita ini akan dapat meneruskan perniagaan dari rumah mereka dan mencapai hasil jualan yang berterusan dan berkembang di mana ini secara tidak langsung akan meningkatkan ekonomi isi rumah mereka.

Penyedia solusi projek ini ialah PERSATUAN KOMUNITI MAMPAN PETALING JAYA (PKMPJ) @ Persatuan Penggerak Rakyat Petaling Jaya. Tempoh projek adalah lima bulan dengan peruntukan RM25,000.00.

2022

© 2024 All rights reserved by APPGM-SDG